בית הספר Fellowship of friends
לפני ארבעים ושבע שנה, ייסד רוברט ארל ברטון את בית הספר ה- Fellowship of Friends כבית-ספר מעשי להתעוררות רוחנית. הוא ביסס את הלימוד שלו על שיטה של רעיונות הנקראת הדרך הרביעית, שיטה אשר הובאה למערב על ידי גאורג גורדייף ופיטר אוספנסקי.
בשנת 1971 רכש רוברט יחד עם תלמידיו שטח אדמה למרגלות הרי הסיירה בקליפורניה שבארה"ב
וייסד את ׳אפולו׳ - המקום שישמש כמרכז לבית הספר ובו יוכלו תלמידים לעבוד ולתרגל
את עקרונות השיטה בתוך אווירה המשקפת רעיונות אלו הלכה למעשה.
תוך זמן קצר מהקמתו גדל בית הספר מקומץ חברים לכמה מאות חברים ובהמשך נפתחו מרכזים של בית הספר מחוץ לקליפורניה - תחילה בחוף המזרחי של ארה״ב, ולאחר מכן בערים גדולות באירופה, אסיה ודרום אמריקה. כיום מונה בית הספר כ- 1500 חברים סביב העולם ומרכז אחד בארץ בעיר תל אביב.
המורה - רוברט ארל ברטון
רוברט ארל ברטון הוא המייסד והמורה הרוחני של בית-הספר Fellowship of Friends.
בצעירותו למד רוברט את תורתה של הדרך הרביעית תחת הנחייתו של המורה והבמאי ׳אלכס פרנסיס הורן׳ כפי שהוצגה למערב על ידי גיאורג גורדייף ופטר אוספנסקי.
רוברט התמקד בצדו המעשי של לימוד זה, ובמהרה הבין כי התרגול של ׳זכירה עצמית׳ הוא המפתח העיקרי של השיטה ומכאן שם דגש על לימוד זה לאורך כל ימיו כמורה בבית-הספר.
מרגע שהקים רוברט את בית-הספר, בשנות השלושים לחייו, התפתחותו כמורה רוחני קשורה באופן הדוק ובלתי נפרד למהלך צמיחתו והתפתחותו של בית-הספר.
בשנותיו הראשונות כמורה חווה רוברט חוויה אותה הוא מתאר כחווית ׳התגבשות׳ – הפיכת מצב התודעת הגבוה לקבוע בתוכו, ומאז ועד היום חי רוברט מתוך מצב תודעה גבוה זה, אותו מצב אשר התלמידים שלו לומדים ומתרגלים בבית-הספר מתוך הרצון להפוך אותו לקבוע גם אצלם.
לימים, לאחר שרכשו רוברט ותלמידיו את חלקת האדמה בקליפורניה, ׳אפולו׳ - מרכזו הרוחני של בית-הספר,
עבד רוברט בנחישות להפוך חלקה זו לסביבה מלאת השראה שתתרום לתהליך התעוררותם של תלמידיו.
אכן, מאז ועד היום אפולו מהווה השתקפות חיה למהות הלימוד של רוברט וקרקע פורייה לעבודתם של תלמידיו.
במקביל המשיך רוברט בעבודתו הנמרצת להרחיב את המסר שלו והאפשרויות הטמונות בתוכו לאנשים המחפשים בית-ספר אזוטרי ברחבי העולם. באמצעות המאמצים שלו ושל תלמידיו הוקמו מרכזים של בית-הספר כמעט בכל עיר מרכזית ברחבי העולם ובית-הספר הפך להיות בינלאומי.
במשך חמישים שנה התעצב בית-הספר, המרכז הרוחני שלו אפולו, והמרכזים ברחבי העולם תחת ראייתו המודעת והאוהבת של רוברט והחזון שיש לו.
המסר אותו מלמד רוברט היה ונשאר ממוקד בזכירה עצמית. תורתו הרוחנית מעולם לא סטתה מהתמקדות במאמצים המעשיים שיש לבצע מידי רגע על מנת להתעורר מהשינה המסמאת את עיניו של האדם:
״מאחורי המעשים הקטנים בבתי-ספר נמצא תמיד עקרון גדול - להיות נוכחים לחיינו״
רוברט ברטון
עם השנים, כאשר הבשיל הלימוד שלו, החל רוברט להעדיף את השימוש במושג ׳נוכחות׳ כדי לתאר באופן יותר פשוט ואובייקטיבי את החוויה של זכירה עצמית וחלוקת תשומת לב.
לצד אותה פשטות החל רוברט לחקור ולאמץ מסורות של בתי-ספר אזוטריים שונים שהתקיימו בעבר ולהרחיב את הידע של מסורת הדרך הרביעית.
דרך מחקר של טבען המשותף של תורות רוחניות הוא זיהה כי בבסיסה של כל עבודה אזוטרית משמעותית מצויים אותם הרעיונות: לצאת מהמצב של דמיון ולהתעורר להכרה ולחוויה של המרכזים הגבוהים באדם.
כיום רוברט משלב אל תוך הדרך הרביעית את הסמלים והחכמה של לימוד עתיק הכולל הינדואיזם, בודהיזם, נצרות, יהדות, המסורת הסופית, בתי-ספר ממצרים העתיקה, מסופוטמיה, יוון ועוד.
רוברט הוא בשנות השבעים המאוחרות לחייו, הוא חיי ומלמד באפולו יחד עם תלמידים רבים המתגוררים באזור. הוא מלמד באופן קבוע באירועים שנערכים מידי שבוע כמו גם מטייל ומעודד תלמידים להצטרף אליו במחקר של ממצאים מבתי-ספר אזוטריים עתיקים.
כיצד אפשר לתאר מורה מודע?
ההישג העיקרי של רוברט הוא התעוררותו שלו עצמו וההשפעה שיש ללימוד שלו ולבית-הספר שהקים על תלמידיו בדרכם להתעוררות בעצמם.
הוא תזכורת חיה עבור תלמידיו כי יש באפשרותו של האדם להתעורר.
כדי ללמוד עוד על הרעיונות אותם רוברט מלמד תוכלו להוריד את האפליקציה שלנו ׳התעוררות׳ המכילה אסופה של ציטוטים של רוברט בשפה העברית
או לרכוש את אחד משני ספריו: ׳זכירה עצמית׳ (עברית ואנגלית) ו׳התעוררות׳ (אנגלית).
מרכז בית-הספר בארצות הברית -׳אפולו׳
המרכז הרוחני של בית-הספר ממוקם למרגלות הרי הסיירה-נבאדה בצפון קליפורניה ונקרא ׳אפולו׳.
השטח כולל כ- 4500 דונם של אחו ויערות אורן. הוא מעוטר בנקודת תצפית המשקיפה מערבה על
עמק סקראמנטו ומזרחה על הרי הסיירה-נבאדה המושלגים.
במשך יותר מארבעים שנה עיבדו התלמידים בבית-הספר את אדמת ׳אפולו׳ ובהדרגה הפכו את פני הקרקע הפראיים של הטבע למרכז פורה של פעילות רוחנית ובו מטעים וכרמים, מעינות וגנים.
קהילת התלמידים החיה בעיירה סביב אפולו מורכבת מערב רב של לאומים ומונה כמה מאות תלמידים.
באפולו תלמידים עובדים ומתרגלים את עקרונות השיטה בתוך אווירה המשקפת רעיונות אלו הלכה למעשה; רשמים של יופי, הזדמנויות לעשיית מאמצים והתמודדות פנימית עם הסוגיות אשר עולות בשהייה ועבודה משותפת עם אנשים אחרים.
בעידודו המתמיד של רוברט, ובהתבסס על רעיונות מרכזיים בדרך הרביעית, הפך הרעיון של סידורם המכוון של רשמים להיות הרעיון המוביל בתכנונה ופיתוחה של אפולו.
נוכחותם של יופי ואסתטיקה מובילים להעצמת העבודה הפנימית ומשמשים כמזון מרכזי עבור אנשים המתרגלים זכירה עצמית. בעבודה עם נוכחות לומדים התלמידים לפתח רגישות לרשמים מעודנים שהוקדשה להם תשומת-לב. אפיון זה הופך את השהייה באפולו למעוררת השראה על התלמידים הנמצאים בה במאמציהם להיות נוכחים.
באמצעות ההתמקדות באיכויות השונות של רשמים ניתן ללמוד את אמנות הנוכחות הקיימת בכל רגע ולזהות את הממד הגבוה בחוויה היומיומית של החיים. התלמידים מעדנים ומשלימים חוויה זו על ידי נוכחות למה שדורש כל רגע.
התלמידים אשר חיים באפולו יחד עם תלמידים אשר מבקרים בה לוקחים חלק בפעילויות היום יום: התלמידים משתתפים בעבודות בנייה, בישול, עבודה משרדית, סידור פרחים ועוד. באפולו יש תזמורת, מקהלה, קבוצת תיאטרון, קבוצות לימוד, ארוחות, קונצרטים וערבי קריאה.
ובכל זאת, גם אם צורות חיצוניות אלו מעוררות השראה, הן לא המטרה או ההישג האמיתי.
באפולו, העולם החיצוני והנראה קיים בעיקר בשביל העולם הבלתי-נראה, וכל התפאורה המעודנת הזו נוצרה כדי לתמוך במשימה הפנימית של כל תלמיד להיות נוכח לחייו.
התלמידים, הסביבה המלאה בתשומת-לב אוהבת והדוגמה החיה של המורה, הם תזכורות קבועות למטרה להשתחרר מעולם הדמיון ולחוות את ההווה החי. זהו המקום היחיד בו בני אדם באמת יכולים להיות ביחד.
מרכזים של בית הספר בעולם
לבית-הספר כמה עשרות מרכזים ברבות מן הערים הגדולות בעולם וגם בארץ בעיר תל-אביב.
תלמידים במרכזים אלה מתכנסים לפגישות לפחות פעם בשבוע ונהנים מפעילויות רבות אחרות ביחד. כל התלמידים ברחבי העולם חולקים את אותם השיטות והתרגילים תחת הכוונתו של רוברט, המורה שלנו, וכל מרכז הוא מראָה של העבודה שמתבצעת באפולו - ליבו של בית-הספר בארצות הברית.
עיקר העבודה והלמידה במרכזים בעולם מתבצעת מתוך התנאים שמרכזים אלה מאפשרים מעצם קיומם. תנאים אלה מייצרים עבודה בשלושת קווי העבודה, אותם עקרונות יסוד שלימדו גורדייף ואוספנסקי בשיטת הדרך הרביעית.
העבודה על פי עקרונות אלו מאפשרת לתלמידים לגשר על הקשיים בניסיון שלהם לזכור את עצמם, ללמוד מניסיונם של תלמידים אחרים ולהשתתף בפעילויות אשר מאפשרות להם לראות את עצמם מזוויות שונות שייתכן ולא ראו עד כה ולא היו יכולים לראות לעולם כל עוד ניסו לעבוד לבד.
השפעתו של המורה ניכרת מאוד בצורה שבה מרכזים אלה בנויים ומתנהלים, וכך עבודתם של התלמידים במקומות שונים בעולם נעשית תחת ההכוונה והרצון של המורה.
תלמידים מ׳אפולו׳, המרכז של בית-הספר הנמצא בארצות הברית, מבקרים לעתים קרובות במרכזים ברחבי העולם ומשתתפים בפגישות ופעילויות שם. וכמובן, תלמידים רבים מהמרכזים בעולם מבקרים ב׳אפולו׳, בייחוד במהלך התכנסויות מיוחדות המתקיימות שם מספר פעמים לאורך השנה.
כל המרכזים של בית-הספר מציעים פגישת הכרות ללא תשלום, אשר במהלכה תוכלו ללמוד יותר על עבודת ההתעוררות ולפגוש תלמידים.
אם ברצונכם לשמוע עוד על בית-הספר ולהגיע לפגישת הכרות אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר.